Andra dagen.

Idag är det första dagen i Februari.
Men andra dagen för något som jag i ren spontan känsla startat. 
Det handlar om en insamling av pengar till en mycket uppskattad Bloggare vid namn Tommy Svensson från Kristianstads Allehanda. Han driver utan minsta tvekan Sveriges populäraste och mest besökta motorblogg. Det har han gjort förtjänstfullt i många år på ideell basis. 
Hans kärlek för i synnerhet sin egen rallybil "SilverVOCen" och för diverse Opelbilar är dokumenterat välkänd. 
I måndags 30/1 kunde man på slutet av hans långa nyhetsflöde läsa om dagens "Opelspotting" (mej ovetandes inskickad av min vän Stefan Sollet Sollenfelt) som var en silverfärgad Opel Rallykadett i full historiskt tävlingsskick. Dessutom nybyggd och tävlingsklar, men inte ännu tävlad med. 
Spontant i facebookflödet i anslutning till bloggen skrev jag att han "banne mej borde ha" just den bilen. Anledningen var just att det var en Opel, det var en rallybil  ...och den var silverfärgad. 
Tommy svarade på mitt inlägg och förklarade att han som simpel journalist i en krisbranch inte hade de ekonomiska resurserna som krävdes. Jag kunde läsa mellan raderna att han rättade mun efter matsäck. ...men visst var den fin den där opeln...
Då föddes tanken att alla vi läsare av hans blogg borde väl kunna hjälpa honom på traven. 
Först började jag med att kontakta säljaren. Han i sin tur öppnade med att gratulera mig till segern i lördagens rally. Därmed var en bra kontakt upprättad. Han gav mej löftet att hålla på bilen en vecka och förklarade även att det var en lättare stroke som tvingade honom från att ta ut sin pärla i rallyskogen. Med hans löfte i åtanke vågade jag gå vidare. Så efter mycket skrivande på sociala medier den kvällen med frågande om råd så öppnade jag vid 22-tiden ett nytt privat konto (Heja internetbanken!) som jag döpte till "Silverkadetten".
Jag startade även ett "Evenemang" på facebook med samma namn. Döm om min förvåning när pengar omgående började strömma in. Det blev helt tydligt att det var många som generöst ville visa Tommy sin uppskattning för alla hans år med bloggen. De visade samtidigt ännu viktigare att denna insamling kommer att lyckas. Annars lägger man inte en massa pengar. Eller hur?
Så nu har jag tagit f-n i båten. Det ska bli kul att försöka ro den i land ...om jag orkar. 
Undrar vad den gode Tommy själv känner o tycker. Detta går ju tyvärr inte att köra som en överraskning. Han har ju full insyn i alltsammans. Faktiskt lite kul det med. 😉

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

31/8-23 Torsdag-Jeudi 🇫🇷

14/8-23 Måndag

6/9-23 Miercoles