2024-03-17 Söndag-Domingo


Vägen ner till Miquels bassäng har fått stryk av regnet. 


Där nere växer det friskt. 


Avocado finns det gott om. 


Undrar varför han inte håller efter eller skördar. Snart syns inte plantorna. 


Bara en stilstudie. 


Dukat för utelunch. O vattnet 22 till kvällen. 


Men de får nog bli här ikväll. 


Alltså… inte vackert halvätet. Fick bara infallet jämföra med pizza eller hamburgare. Lax, ris o broccoli måste va snäppet nyttigare. 

Det blev en kämpafin Söndag. Hann även få ut lite tankar till vännerna i Sukkacupen på FB. 



Hej på er Sukkavänner!


Sitter här i skön sommarvärme i Spanien och tror nästan inte det är sant att jag o Britta skulle få uppleva detta. Men, vi lyckades förverkliga våra drömmar genom att bl.a. sälja de två sukkorna Lazlo och Iztwan. 

Detta var 2013 och det var då jag gick igång på allvar med detta om SBF’s orimliga krav på oss utövare. 

Stolar skulle bytas fart femte år liksom bälten i våra grN bilar. 

Overaller skulle bytas därför att FIA bytt märkning (ingen ändring av själva overaller). Krav på HANS o stora hjälmar trots att knappt någon bil hade fästen, stolar o bälten för det. 

Måttet blev rågat för mig när bröderna Kujanpää kom med i cupen o berättat de köpt en bil för trettio tusen men att deras personliga utrustning kostade trettiofem. 

Då startade jag FB-gruppen ”Rädda Svensk Rallysportungdom”. Det fick till följd att jag hamnade som adjungerad i SBF’s rallyutskott (RU). Det är de som bestämmer över all rally i Sverige. Jag och en likasinnad (Dan Järbyn) satte genast igång med att bråka. Snabbt fick vi bort femårsregeln för stolar o bälten. Även kravet på HANS (som skadar mer än gör nytta felmonterat). Likaså dög återigen overallerna. De som körde med säkerhetstankar fick använda dem längre. 

Vi sparade med andra ord miljoner åt våra utövare. 

Även infördes klassen grupp F på kort tid och då endast för Volvobilar och som ett svar på VOC som hade gått lite väl hårt åt vissa arrangörer. 

Sen drogs det igång ett arbete med att skapa ett nytt grH reglemente. Tyvärr ville inte de som jobbade med det ha samma öppenhet som jag. Då beslutade jag mig för att hoppa av. Av det nya grH blev det pannkaka som slutade i tragedi för några inblandade som startat bygga nytt innan reglerna var klara. 

Jag o Britta fortsatte vårt engagemang i Cupen som vi tycker är sjukt roligt för rimliga pengar. 


Eftersom jag varit aktiv i över 50 år så har jag ju en hel del erfarenhet av rallytävlande både här, utlandet och elitnivå. Mitt hjärta brinner dock allra mest för tävlande på gräsrotsnivå. Alltså Sukkanivå typ. Ni anar inte hur lärorikt det är att lära sig få med sig fart i en motorsvag bil. Att det sen är skitkul gör ju inte ont. 


Så småningom byttes namnet på FB-gruppen till Alternativet. 

Öppet för alla medlemmar att tycka vad de vill om vår sport. Det har visat sig att kritiken mot SBF har varit hård. 

Bortsett från många misshälligheter rent allmänt så är intrycket att man helt går i FIA’s ledband vilket betyder att de internationella klasserna prioriteras. Varför vet jag inte. Vi har ju inga internationella stjärnor. Inget vi kunde göra något åt då ingen lyssnade. 

Ett stort problem var ju att SBF har monopol på allt vad rally heter i Sverige. Med det monopolet växer tuppkammen och vissa tror nästan man är en myndighet. 

Vi förstod snart att SBF’s monopol strider mot europeiska konkurrenslagar så vi började röja i detta. Konkurrensverket kontaktades och så även Transportstyrelsen som ju gett SBF ensamrätten. 

Jag med några vänner (bl.a. Jan-Erik) bildade 2019 Svenska Rallysportförbundet (SRSF) och i April samma år tillskrev vi Transportstyrelsen om detta missförhållande. Det visade sig att vi hade helt rätt. 

Tålmodigt har vi väntat men samtidigt haft bra kommunikation. Jag tror inte SBF någon gång under denna tid tagit oss på allvar. Jag är ju talför men gapar inte i onödan. 

Nu för ett par veckor sedan har vi fått bevis på att vårt enträgna arbete givit frukt. 

Vi (SRSF) har nu fått i vår hand ett förslag till helt nya regler vad gäller rallybilar på väg som kommer förändra mycket inom vår sport. Förslaget är på remiss och vi har alltså möjlighet att yttra oss innan det spikas. Redan från 2025 kommer de nya reglerna från Transportstyrelsen gälla. Viktigt veta då att de är positivt inställda till vår sport (ni anar inte hur mycket personliga relationer avgör). Ni behöver inte vara oroliga. Vi kan fortsätta precis som tidigare. 

Men… det kommer bli fullt möjligt för arrangörer att välja arrangera tävlingar helt utan SBF’s inblandning. 


Vad sägs om att kunna bygga en sukka precis som dem vi har nu fast få den besiktad hos bilprovningen och få vita skyltar? Enklare bur med mindre med rör …om man vill. Bra beg stolar o bälten …om man vill. Enklare lättare hjälmar…om man vill. 

Eller en Golf, Peugeot, Renault med samma stuk? Skulle kunna bli rätt roliga o billiga rallybilar.


Detta är vad jag jobbat med istället för Sukkacupen de senaste åren. 

Så himla glad att cupen tack vare er alla blommar ändå. Den är ett föredöme så långt före att inga ännu inte fattat det. 

Min dröm är nu att så fort tillfälle ges så ska vi sukkaåkare stötta de arrangörer som vågar göra annorlunda. 


Spanienhälsningar från 

Ola och Britta 







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2025-11-26 Tisdag-Martes

2025-11-25 Måndag-Lunes

2024-03-08 Fredag-Viernes