11/1 NykroppaFredag.
Så vaknade vi upp i ett varmt och ombonat hus efter att ha sovit ovaggat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyxi79dntuSYZ0zEGUjbtpjKPKBtijhCyCdAYxdZePrlPlUvoZ0e-2VsBRThq45nzKDPv2qIDYiEAce_XT0yCi9u269tQ9mzv8FkoJU446mgoA8uElTWA2V_b7QmU9sowwj1dy3A/s5000/%255BUNSET%255D)
Trevlig överraskning var att kunna se grannhuset snett över gatan. Det har stått öde och totalt förfallit med öppna dörrar. Huset syntes nästsn inte för allt vildvuxet runt omkring. Man fick känslan av att det växte träd rakt genom huset.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhw7TgiVPGHZc8px9y_rzMt-ryU8vIpOy2xdhcnymUYoqz5C1Z5ZvaHvrOaoW0t6VDg0uPouPseOMmIInB286_uqZTo-Pe_kEml8ydywHt1SmkdqeeqweDyKXJg7FzMFqeE6LCtfA/s5000/%255BUNSET%255D)
Någon har övertagit och röjt bort alla småträd och sly. Garaget har vi inte sett att det fanns tidigare!!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhYP9vKuZZdNaipSwgEtMTZyPmipfgr0nYecx5aivzwR8VY1t_pjwj_QVw5Go_nrSg0e_w66Zd5NmzDwUD6FjRoBXJLHM_cf8RLmtcJAMF_XG9WJqvfxj0rBu4qOHOmOvFfBfRGw/s5000/%255BUNSET%255D)
Efter att ha motionsskottat hela gången och på övriga platser var en rast behövlig.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCAIWOt9oGqCoNXKSeYGEpmx3SOSUmXOq3U3rIfOapUBWI56_pMEa-bMezSKaPF-rOwpHbPK1DIh91KZUYBx4TNgsBCcXz6-VITP575lNWh8bSOwOvM6wbWH5B8p6cBWS-x4Jvtw/s5000/%255BUNSET%255D)
Sen tog Sara o jag en promenad till kolboxen för att se till husbil och EMRik. Båda var i behov av laddning. Men torrbollarna hade fyllt sin funktion så allt såg bra ut.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEik20vdN3b3GjwNhrTzVBL8CgxQbg39pozN8B63y-D95cb2PPbVCU_wwPZJ3pntZJEZqn7oYyqaj2M_FaxjeSGRLbsTuMcqSmIsR0GHWU3JzbYXBIZZCrL-MZvJjaHSAUQpjg45jQ/s5000/%255BUNSET%255D)
Bara en av de tre fällorna hade behövt ingripa. Tror stackaren inte ens hann smaka på osten.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj711Md8cD_SgqODbMBqhyphenhyphendMH7T9ItRqRHv6HOh1lCE46vHrkCgXEnwKWwiv44z4KZsNK9LrgQXquF1SCQ6WvQus11ynhJWvSQaEPkIkQgAhBklAtvmXjU0stYrlvCwGv3yQOti3g/s5000/%255BUNSET%255D)
Åkte bort till Sukkafabriken för att hämta ett par batteriladdare. Ville stilla min nyfikenhet. Där står ju Zolweig o väntar på att bli färdigställd. Så då har jag ju något att pyssla med.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRWhMyjRYwm4iuc3iiNNilo3S7IPd-YeFWVkXozi49dFtkQifO4Rn_o3jXVZFGxAvOfBCTS6cNEix9-UWQxZ98vPL-w7kvIZgZ80PBf_2VmcFM2Vy3v52uIkZHDL8igfz9aKjjNA/s5000/%255BUNSET%255D)
Sedan tig vi ett mycket viktigt men tråkigt beslut att inte anmäla oss till Sukkacupens första deltävling som vi ju egentligen bokat vår hemresa för. Anledningen är den långa texten som följer nedan och som vi lagt ut på en del sociala medier. Kan väl säga att det väckt uppmärksamhet:
Trevlig överraskning var att kunna se grannhuset snett över gatan. Det har stått öde och totalt förfallit med öppna dörrar. Huset syntes nästsn inte för allt vildvuxet runt omkring. Man fick känslan av att det växte träd rakt genom huset.
Någon har övertagit och röjt bort alla småträd och sly. Garaget har vi inte sett att det fanns tidigare!!
Efter att ha motionsskottat hela gången och på övriga platser var en rast behövlig.
Sen tog Sara o jag en promenad till kolboxen för att se till husbil och EMRik. Båda var i behov av laddning. Men torrbollarna hade fyllt sin funktion så allt såg bra ut.
Bara en av de tre fällorna hade behövt ingripa. Tror stackaren inte ens hann smaka på osten.
Brittmarie åkte in till Filipstad för att handla.
600g Bregott kostade där 36kr. I vår nya närbutik kostade 300g 37kr. Tror tyvärr inte den blir långvarig.
Åkte bort till Sukkafabriken för att hämta ett par batteriladdare. Ville stilla min nyfikenhet. Där står ju Zolweig o väntar på att bli färdigställd. Så då har jag ju något att pyssla med.
Sedan tig vi ett mycket viktigt men tråkigt beslut att inte anmäla oss till Sukkacupens första deltävling som vi ju egentligen bokat vår hemresa för. Anledningen är den långa texten som följer nedan och som vi lagt ut på en del sociala medier. Kan väl säga att det väckt uppmärksamhet:
Fritt att dela:
Idag kl. 18:00 gick anmälningstiden för första deltävlingen i 1300 Rallycup, Tractive Winter Rally i Falun ut.
TROTS att jag och min Brittmarie bokat hemresa från Spanien redan i höstas.
TROTS att vår Urzula står startklar med enhetsdäcken på.
TROTS att vi vet att vi erfarenhetsmässigt gör väldigt bra resultat i cupen på vintern.
TROTS att vi älskar vår sport och då kanske i synnerhet vintern...
Med sorg i hjärtat SÅ VÄLJER VI ATT AVSTÅ.
Vi har INTE löst ut någon licens för 2019.
Vi har INTE betalat cupavgiften för 2019.
Som ordförande i vår härliga cup så känner jag nästan obefintlig motivation.
Vår älskade Urzula kommer att säljas till en junior.
VARFÖR detta beslut då?
Jo det bottnar i väldigt mycket men främst vår kärlek till SPORTEN.
Många av er vet säkert att vi stridit för ”den lille mannen” och vunnit. Då handlade det om diverse pålagor och regler som i första hand drabbade oss ”egenplånboksåkare” och som vi fick hejd på tillsammans med ett vaket RU 2013. Domedagsprofetsiorna uteblev. Trenden med minskade antal licenser vändes och de aktiva sparade massvis med pengar. Så helt fel kan vi inte ha haft.
Jag vill nu som en förklaring till vårt agerande delge er lite av det jag påstår är fakta.
För ett antal år sen infördes en regel om att hjälmar med HANS obligatoriskt skulle användas i rally.
Detta ivrigt påhejad av en ”säkerhetsguru” utanför SBF.
TROTS att samme ”guru” var väl medveten om att felmonterad HNRS utrustning orsakar MER skada än nytta. RÄTT monterad tror t.o.m. en skeptiker som jag att den kan göra nytta. Men den frälser definitivt inte allt från ondo. Fair enough.
Som reporter i Rallyradion har jag sett alldeles för många skräckexempel på felmonteringar, även i SM-sammanhang. Likförbaskat är det nu infört som obligatoriskt i SM. Jag undrar påhejad av vem?
Vid internationella konferenser har det nu framkommit att hjärnskakningar ökat ordentligt sedan HNRS införande. Något man kanske måste köpa, liksom brutna revben och nyckelben.
MEN... det betyder med stor tydlighet att det finns både fördelar och nackdelar med HRNS.
Alltså är SKILLNADERNA mellan med och utan i vår sport, åtminstone på nationell breddnivå inte så stor.
Lite som att välja mellan pest eller kolera. Bara det att det ena alternativet kostar mycket mer.
NU kom så årsskiftet då helt plötsligt ett stort antal hjälmar blev odugliga.
Bara för oss aktiva skaffa nya. Några tusenlappar ”är ju bara några däck” har jag tyvärr läst RU medlemmar raljera om. Den som gnuggar händerna är ju säkert SBFs ”säkerhetsguru” vars bolag även äger hjälmtillverkaren Stilo!
Vårt ,stackars RU verkar inte ha något att säga till om här, utan det är SBFs Säkerhetskommitté som tagit beslutet att inte tillåta vissa äldre (och lättare) hjälmar användas.
En kommitté kan inte ta beslut som påverkar medlemmarna ekonomiskt, det är ett utskott som måste fatta de besluten. Kommittéerna är inte beslutsfattande inom SBF.
Nu kära rallyvänner får ni gissa precis som jag vem som utbildat dessa herrar i personlig säkerhet. Hur välutbildade är de egentligen, som tar såna viktiga och dyra beslut?
Detta med hjärnskakningar vid användandet av HNRS var ju säkert ett oväntat och tråkigt problem för dem som tjänar miljonbelopp på att sälja sådan utrustning. Således väldigt onödigt att erkänna.
Kanske kunde man döpa om det till hjärnsläpp och införa ytterligare ett skydd man kunde tjäna pengar på. FIA-stoppning ”is da shit”! Häpp.
Bara tala om för de nationella förbunden ända uppifrån FIA att sånt ska alla ha.
FIA har ju provisioner på varje försåld pryl som är FIA-märkta (vilket idag är i stort sett allt). Hur och varför FIA-stoppning är nödvändig i samband med HNRS har jag lite svårt på kläm på. Men Säkerhetskommittén har säkert lyssnat på sin lärare så det råder ju ingen tvekan om att detta är lösningen.
Även om det kommer kosta Svenska aktiva miljontals kronor så ska ju naturligtvis ”våra” återförsäljare och utländska tillverkare överleva. Några svenska tillverkare hittar vi ju inte då de ej kommer igenom FIA spärrarna.
Det är ju liksom vi aktivas skyldighet se till det eller …...?
Allt detta är av vissa inom SBFs förbundsstyrelse ivrigt påhejat. Låt mig gissa att dem som förordar att vi slaviskt ska följa FIAs propåer är väldigt sugna på en plats någonstans i FIA’s korridorer. I så fall är det vi aktiva här hemma som får betala för den platsen. Bara så ni hajjar.
Ni känner ju till att RU har tillåtit att vi även får använda den tunnare SFI-stoppningen. Här kan jag inte undgå ha mina funderingar på vem som initierade det förslaget. Skulle inte alls förvåna om det kom från vår ”guru”, där hans företag är visst dominerande tillverkare av just detta i USA (Detta dock ett helt eget antagande). Därav drar jag mina slutsatser. Känner INGEN av er att det luktar?
Det handlar alltså inte om min och Brittmaries hjälmar. Det handlar om hela attityden mot oss aktiva inom rallysporten att vi ska betala dyra pengar från vår tävlingsbudget för att utländska företag har övertygat FIA och även nu i Sverige övertygat svenska medlemmars eget bilsportförbund SBF om att vi ska överföra våra pengar till utlandet på saker många av oss anser är onödiga. Ingen skall dock hindra dem som vill att köpa och använda dem.
Tyvärr mina vänner så är inte detta nog i mitt (och Brittmaries) beslutsunderlag. Till en dels förtret så använder jag mig av en del sociala medier för att kommunicera med andra. Dock inte i alla ”fikarum” men en del.
Där har förekommit några intressanta enkäter om vad man tycker om vissa beslut (eller ickebeslut). Robert Bertilsson gjorde en enkel i gruppen ”Rallyverkstan” där han förenklat frågade om vi skulle skapa våra egna regler gällande säkerhet etc. eller lita fullt ut på FIA’s propåer. Den 10/1 visade den 202 för egna regler och 38 för FIAs. Kan någon skönja en tendens? Samma person som tillhör ”gräsrotsrallyåkarna” och hade i gruppen ”Svenska Rallyskadade” ställt frågan om de pga nuvarande pålagor ska fortsätta åka eller inte. Måndagen den 7:e januari var utfallet att utav 150 svar skulle 121 st fortsätta och hela 29 st skulle göra paus. Ser ni någon tendens kära rallyvänner? 24 % kommer att göra en paus i sitt tävlande !!!!!
Att antalet licenser minskat totalt känner man säkert till på förbundsnivå. Men lik förbaskat tycker jag man pissar i sina egna skor.
...och det blir värre...
Den 9:e December förra året lade en seriös och engagerad SGA upp en enkät i FB-gruppen ”Rallyskadade”. Den låg endast uppe 2,5 timmar. En uppmärksam medborgare tog en skärmdump som jag fått. Jag har nu kontaktat vederbörande SGA för att kolla vad som hänt och om vad utfallet hann bli. Christoffer Jacobsson svarade att han från sina Gotlänningar fått höra många missnöjesyttringar om de kommande hjälm- och burstoppningsreglerna och ville själv bilda sej en uppfattning hur det tycktes rent allmänt bland rallyfolk i riket. Seriöst tycker jag. Därav enkäten.
Den bestod förenklat om två huvudfrågor. För eller emot det nya hjälmreglerna resp burstoppningen. Resultatet innan han tog bort enkäten (efter 2,5 tim) var Hjälmar: 200 emot och 11 för. Burstoppning 194 emot 21 för. Ett tämligen tydligt tecken på vad vi aktiva tycker.
Anledningen till att han tog bort inlägget då? Jo INOM 2,5 timmar kom ett mess från en RU-medlem till Christoffer som hade en bifogad text skriven av ”någon” som löd: ”Hej, Ska verkligen era SGA:er hålla på med den här typen av populism på sociala medier? Det anser jag är ett ytterst beklämmande inlägg av en SGA. Jag hoppas verkligen ni ryter ifrån ang sånt här beteende.”
ALLTSÅ finns det folk vi kan anta komma ”uppifrån” som har mage skriva nåt dylikt!!!
Eftersom källan skyddades av RU-medlemmen så anser jag det är nästan som om det kommit från dem själva. Väldigt olyckligt.
Ärligt känner jag korruptionen kommer smygande över hos oss på nationell nivå. Något som gör mig oerhört bestört. Att sen inte burstoppningen godkänns på bilprovningen visar tyvärr på hur dåligt genomtänkt det är.
Mina förhoppningar då?
Jo jag hoppas innerligt att vårt eget rallyutskott lyssnar på oss aktiva och vidtar de nödvändiga åtgärder som krävs för att vi ska vända trenden och ro denna skuta åt samma håll. Nämligen MED våra aktiva som prio ett. Annars är jag övertygad om att vår sport sakta kommer gå i graven.
Jag VET att många känner precis som mig men fortsätter p.g.a. det enorma suget och kärleken vi har till vår sport. Jag kommer inte att göra det om inte en förändring sker. Jag hoppas på ett starkt och klokt RU som vågar ta obekväma beslut MOT FS och ”experter” med egenintressen. Men FÖR oss aktiva.
Nu har Du läst så här långt vilket imponerar. Ta resten en annan dag.
Ett ”ordförande har ordet” från Stockholms Bilsportförbund som jag citerar rakt av:
”Påsken är här med klassiska Elmiamässan som försöker hjälpa sommaren i gång! Årets första tre månader har passerat och med islossningen så kommer tävlingssäsongen igång för de flesta av bilsportens olika grenar. Men bilsporten i Stockholm har såklart inte legat i ide fram tills nu. Rally-bilar och crosskart mfl har redan varit ute och luftats. Vi har redan hunnit med en omgång av SM-veckan innehållande ett antal motorsportsklasser. Vi har hunnit med ett årsmöte och vi har hunnit med att kriga för kartingens överlevnad i Stockholm. Vi kan också se att bilsporten börjat prata elbilsracing. Det har också blivit än mer turbulent gällande bilsportsgrenar som vill köra utanför SBF.
Jag ska försöka hinna med fler ”ordförande har ordet” så att fler ämnen får plats. Idag ska jag fokusera på den dåliga utveckling av antalet medlemmar i Svenskabilsportförbundet och vad som görs eller inte görs för att detta ska bli bättre.
Vi har en avgående ordförande i SBF styrelsen som gjort mycket bra under sina år. Han har bla varit delaktig i att SBF blev årets idrottsförbund 2017. Grattis. Men han har tyvärr inte lyckats bromsa den negativa trend som vi har gällande antalet anslutna medlemmar. Antalet som gillar motorsport och antalet som kan tänkas köra bil fort, eller på sladd och då också göra det tillsammans med andra i någon ordnad form minskar inte. Det är fler som pratar motorsport i dag än på 80 talet. Ändå tappar den bilsport som är organiserad inom SBF i antalet medlemmar. Varför? Ordföranden ifrån andra idrotter samt den information vi får ifrån Riksidrottsförbundet säger att, generellt är det fler som sportar i dag men att man i större grad vill göra det ”på sitt sätt”. Man uppfinner nya sporter eller ändrar lite på en nuvarande sport och skapar nya sätt att sporta på. Det verkar vara samma inom bilsporten. Vi är fler som utövar sporten men inte fler som är organiserade under SBF.
Vi som har sysslat med bilsport sedan vi kunde krypa har i första skedet svårt att förstå varför inte SBF passar alla. Men nu är det vi som tillhör SBF som på olika sätt stänger ute andra bilsportare. Vi som gillar motorer och bilsport ska inte fightas med varandra, det gynnar oss inte. Bilstyrelsen, nya ordförande och utskotten måste därför bli mer framåtlutade när vi pratar nationell bilsports utveckling. Vi behöver nämligen öka antalet medlemmar som är grupperade under bilsportförbundet. Vi som aktivt håller på med bilsport eller bara vill vara en del av bilsporten måste samlas och bli eniga. Konkurrens är bra men när vi pratar framtid, investera och utveckla i sporten så vinner vi på att vara eniga och samlade.
Vi måste bli mer snabbfotade för att bli ett mer attraktivt förbund. Jag ifrågasätter starkt om utskotten har förstått och anammat SBF:s vision. Främsta delen i visionen är att vi ska ha fler tävlingar, fler tävlande och mer publik. Det är väl inget utskott som inte vill detta, men överlag så händer mycket lite och det ser det ut som att utskottens ordförande tänker att, det är andra som ska göra detta. Detta är fel! Det är utskotten i samarbete med bilsportens styrelse som ska ta fram förutsättningar för att sportgrenarnas tävlings- och tekniska regler är formade så att klubbar arrangerar fler tävlingar, fler söker möjlighet att köra och att tävlingarna blir intressanta för publik att besöka. Det är SBF styrelse som är ansvariga för att det tydligt framgår hur man gör, vad det kostar och att det är enkelt att anordna en säker bilsportstävling med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Det är också SBFs ansvar att man lägger sina armar runt alla som gillar bilsport och bjuder in dem som vill bilsporta till vår familj. I dag är man välkommen om det passar oss. Varför gnatar jag om detta frågar ni er? Jo det finns flera orsaker. I arbetet med att hitta kommuner som ville stötta Järfällas MK kartingbana används såklart statistik. Statistik används när man pratar med politiker. Politiker behöver man prata med när man vill ha en plats att lagligt utöva sin bilsport. Statistiken är negativ för oss.
Nationellt har vi med något undantag, var år tappa i antalet licensierade tävlande. Detta har pågått under mer än 20 år. Denna utförsbacke måste få ett slut. Vi måste vända detta och hitta en positiv trend! Vi måste tala positivt om vår sport, om arrangörer, om tävlande, om hjältar i garagen, om alla och allt som rullar. Oavsett om det sitter en SBF dekal på eller inte!
Vi kan börja med att, du där som kommenterar någon som håller på med motorsport och säger det i någon negativ mening. Sluta med det direkt. Stötta istället dem som försöker! Om du känner att de borde göra något på ett annorlunda sätt, så ta direkt kontakt och hjälp dem. Om du inte klarar detta så håll dina negativa tankar för dig själv och använd inte sociala medier till att rensa din inre ilska. Det innebär inte att man inte får kritisera. Vi växer alla av att göra fel och sedan rätta till. Vad jag säger är enkelt och gäller ofta i företagslivet. ”Ska du klaga ska det vara konstruktivt och innehålla ett förslag till lösning”.
För att leva som jag lär så ska jag också ge inspel på mina påståenden ovan. Gällande utskottensordförandes arbetssätt som inte gynnar önskad tillväxt.
Förslag: -Var utskottsordförande, utan undantag ska vid varje nytt beslut ställa sig frågan ”ger detta beslut fler tävlande och fler tävlingar med mer publik? Om inte… Hur kan jag då göra annorlunda?”.
Gällande SBFs del så måste de jobba för att bli den bästa samarbetspartnern. I ett läge där bla Crosskart, Rallycross, Racing och Dragracing startar eller är på gång att starta egna grupper som inte är SBF sanktionerade arrangörer så väljer SBF att tala om vad man inte får om man inte kör för SBF. Vad är det för trams? Dessa utbrytare har flertalet gånger varit på SBF:s kontor och utryckt sin oro och önskat förändringar. Man har enligt mig tydligt deklarerat att man vill samarbeta med SBF men ingen har lyssnat. De har fått skapa egna vägar för att utveckla sporten. Dessa vägar har inte gått genom SBF mossiga utskott.
Förslag till lösning: -SBF och utskotten. Redan i morgon bjuder ni in dessa utbrytare till konstruktiva samtal med ett mål att jobba ihop. Om det krävs för stora förändringar i tänkt utskott så lägg klassen/grenen i utskottet nya tävlingsformer. Låt sedan klassen/grenen växa på sig några år. Men att inte ta med dem är direkt fel. Långsiktigt för att liknande inte ska inträffa så föreslår jag att man anammar rallyutskottets lyckade satsning på en ”rallyriksdag” blir standard för alla sportgrenar. Ge utövarna en chans att direkt få göra sina röster hörda.
Nya SBF styrelse ska i framtiden ha i sin tydliga plan för styrelsen. ”Vi ska ta beslut som gör SBF till ett så bra, öppet och attraktivt förbund så att ingen kan tänka sig att behöva konkurrera med SBF.” Jag tycker också att man ska ändra på SBFs kansli och ge förbundsdirektören större befogenheter men det får jag skriva om i framtida ordförande har ordet!
Kör så det ryker!
Fredrik Wakman
Ordförande Stockholmsbilsportförbund”
Vänliga hälsningar
Ola Strömberg och Brittmarie Ålund.
(Ni som verkligen stöder oss i vår uppfattning. Klicka inte bara på en tumme. SKRIV något!)
Kommentarer