Zabra Rally.

Man blir betänksam när man är med och driver upp en nästan avsomnad RallyCup från 5-6 startande till det tredubbla. Där det under 2012 sånär som på en tävling inte behövde betalas några startavgifter och där prisbordet var i hundratusenkronorsklassen. Allt detta har byggt på innovativa och annorlunda lösningar. Att hela tiden behöva mötas av fyrkantiga bakåtsträvare som hela tiden misstänksamt motarbetar försöken till utveckling och förnyelse gör att man tappar kraft och motivation att jobba vidare.
Nu denna helgen hade jag skapat möjligheten för några av oss att prova en kortare styrväxel som enligt mångas uppfattning leder till säkrare körning. Det vi ville göra var att under deltagarnas överinseende låta några av oss prova i skarpt läge på de krokiga vägarna i Nybro.
Tyvärr stoppades denna möjlighet då röster omgående höjdes att det skulle bli orättvist därför att det skulle gå fortare!!! Hur mycket är det ingen som kan precisera. Själv anser jag att jag inte kan köra ett dugg fortare med sådan utrustning men definitivt säkrare.
Besluts tog sedan av styrelsen att dem som nu var aktuella på nåder skulle få deltaga med denna styrväxel och få utnyttja ynnesten fri startavgift. Men inget mera. Varken priser eller poäng. Sagda styrväxel kunde självklart ha lämnats hemma men nu valde vi tre inblandade att köra med denna ändå.
Facit blev att duktige junioren Mattias Lagström förlorade dryga 20 viktiga poäng i tabellen. Cupledaren Stefan Sollenfeldt skänkte bort dryga 40 poäng och undertecknad dryga 30. Kom inte och påstå att vi inte åker för att det är roligt! Vi konstaterar alla att den investeringen sannolikt är mycket mera värd än vad vi annars skulle få för knappa fyratusende kronor.
Fantastiskt roligt var det att köra på suveränt utmanande Smålandsvägar. På bilden ser ni en förväntansfull Brittmarie i väntan på start.

Kommentarer

Bengt sa…
Kort styrning eller inte påverkar inte att du har en cool och bra codriver. Övriga teknikaliteter på bilen har vi ju en mycket gemensam uppfattning om.
Ska det gå riktigt fort beror det enligt Marcus Grönholm mest på det som finns mellan ratten och ryggstödet samt mellan öronen.
//Bengt
Unknown sa…
Hur var det Ola med kort styrväxel värt varje krona eller vad , Det bara strular just nu med bilen men vi kommer nyladdade till Kopparberg Team Örnevik
Ola sa…
Vet inte Uffe hur många varv Du har på Din etta men jag har drygt 3,5 varv. Å nu vare 2! Var rädd de skulle bli vingligt och slagit i ratten, men nu var ju vägarna så släta så det gick skitbra. Bara att hålla i ordentligt med bägge händerna. Oron att få det där dyngstället med rattfladder som följd. mycket rally för pengarna vill jag påstå. Bidrar till bättre säkerhet INNAN det händer.
Unknown sa…
Skall upp till Sellholm i slutet på maj kollar med honom då om det är lika på MK1 .

Populära inlägg i den här bloggen

2025-11-26 Tisdag-Martes

2025-11-25 Måndag-Lunes

2024-03-08 Fredag-Viernes